محل تبلیغات شما

 

در رسانه ملی چه می گذرد؟

سیناپرس: یک بررسی اجمالی در برنامه های پخش شده از رسانه ملی نشان می دهد که محتوای برنامه های صدا و سیما، به ویژه در یکسری از برنامه های اجتماعی و طنزمحور، مورد انتقاد جدی است.

بعضا دیده شده که برنامه هایی در قالب طنز و سرگرمی از رسانه ملی پخش می شود که با تعبیر حضرت امام خمینی (ره) از رسانه که آن را دانشگاه دانسته اند، متعارض است. کار دانشگاه آموزش است و پشت هر آموزشی اندیشه ورزی؛ این در حالیست که گاهی برنامه هایی از صدا و سیما پخش می شود که نه تنها هیچ نکته مثبتی در آن آموزش داده نمی شود بلکه گویا هیچ اندیشه ای هم پشت آن نیست.

نظریه های کارکردی رسانه ها چارچوبی برای تحلیل رسانه

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار سیناپرس پیرامون این موضوع  با بیان اینکه دیدگاه کسانی که به طور مستقیم در تولید محتوا در صدا و سیما درگیر هستند با نگاه کارشناسان و منتقداتی که در حوزه رسانه فعالیت می کنند، متفاوت است، گفت: اصولا کارکردی که در سراسر دنیا برای رسانه ها قائل هستند و نظریه هایی که تحت عنوان نظریه های کارکردی رسانه ها مطرح است وظایفی را برای رسانه بر می شمارند که رسانه ملی هم باید در همین چارچوب مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

دکتر محسن شاکری نژاد تصریح کرد: بر این اساس یکی از وظایف رسانه این است که در رابطه با وقایع روز اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را با سرعت، دقت و صحت تامین کنند که اطلاع رسانی نام دارد در کنار آن، آموزش نیز مطرح است که شامل آموزش مستقیم و غیرمستقیم در قالب تمام برنامه هاست.

سرگرمی، امروزه بر سایر وظایف رسانه ها سیطره پیدا کرده است

وی با بیان اینکه، یکی دیگر از وظایف اصلی رسانه ها بحث انتقال فرهنگ است گفت: در واقع انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر از کارکردهای مهمی است که برای رسانه ها در نظر گرفته شده است. چهارمین کارکردی که در سراسر دنیا برای رسانه ها در نظر گرفته شده و می توان گفت امروزه بر سایر وظایف رسانه ها سیطره پیدا کرده است بحث سرگرمی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اساس کار رسانه ها در مواردی که از آنها یاد شد، خلاصه می شود، گفت: در مورد سرگرمی نکته ای وجود دارد که در نگاه مقام معظم رهبری تجلی پیدا می کند و آن این است که برنامه ها بدون جهت ساخته نشوند. این تعبیر به بیان دیگر در محافل آکادمیک به نام ترکیبی از سرگرمی و اطلاع رسانی و سرگرمی و آموزش به کار می برند که این موضوع در دنیا نیز پذیرفته شده است که هیچ برنامه ای نباید بی جهت باشد و باید در دل آن آموزش و اطلاع رسانی باشد.

بخش عمده ای از برنامه های صدا و سیما برون سپاری است

وی با بیان اینکه در هرحال باید صدا و سیما را در دل این چهار کارکرد اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، تاکید کرد: البته ممکن است در این میان آن چیزی که مطلوب است اتفاق نیفتد، اما اینکه بخواهیم تعبیر سخیف را در رابطه با آن به کار ببریم باید بگویم برنامه هایی در این سطح به دلیل نظارتی که در سازمان وجود دارد، به هیچ وجه از رسانه ملی پخش نمی شود.

شاکری نژاد عنوان کرد: بلکه، می توانیم بررسی کنیم که آیا برنامه های سرگرم کننده صرف سرگرم کردن مخاطب ساخته می شوند و یا دیگر کارکردها را هم در دل خود دارند سپس آنها را در این چارچوب تحلیل و بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه صدا و سیما در چارچوب رسالتی که برای خودش تعریف کرده برنامه ریزی و برنامه سازی می کند، گفت: نکته ای که محل تامل است این است که بخش عمده ای از برنامه های صدا و سیما برون سپاری است به این معنا که عواملی که درگیر تولید آن هستند هیچ رابطه استخدامی با صدا و سیما ندارند گاهی ممکن است در این فرآیند اتفاقاتی بیفتد، به این معنا که ساخت برنامه به تیمی محول شود و در نهایت آن چیزی که مد نظر بوده خروجی آن نباشد.

قطعا نقاط ضعفی در اجرا وجود دارد

شاکری نژاد با تاکید بر اینکه در هرحال قطعا برنامه ای که غیرقابل پخش باشد تحت هیچ شرایطی در خروجی رسانه ملی قرار نمی گیرد، خاطرنشان کرد: البته گاهی در این میان بحث سلیقه هم مطرح است به این معنا که گاهی برنامه ای از تلویزیون پخش می شود که ممکن است مورد پسند برخی از مخاطبان قرار نگیرد و حتی نقدهایی نیز به آن وارد باشد گرچه گاهی نقدهایی به برنامه هایی وارد بوده که اتفاقا در زمره برنامه های پرمخاطب تلویزیون نیز بوده است.

وی با اشاره به اینکه در فضای فرهنگی متکثر جامعه، درصدی از این موارد قابل قبول است، گفت: اما من واقعا برنامه ای که در شأن مخاطب نباشد را سراغ ندارم. چراکه، اراده دست اندرکاران و مسوولان سازمان صدا و سیما بر این اساس است که بهترین محصول را به مخاطب ارائه کنند که البته در مرحله اجرا قطعا نقاط ضعفی هم وجود دارد که غیرقابل انکار است.

حفظ و اعتلای فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی

یکی دیگر از كارشناسان رسانه در گفتگو با سیناپرس در رابطه با ت های کلان حاکم بر صدا و سیما در حوزه تامین، تولید و پخش گفت: یکی از حوزه های اصلی سازمان صدا و سیما معاونت تگذاری است که وظیفه ریل گذاری محتوایی برنامه های صدا و سیما را بر عهده دارد.

چند اساسنامه در سازمان تحت عنوان کتاب سبز و پیوست های محتوایی وجود دارد که در حوزه تگذاری به صورت جزئی وظایف را مشخص کرده و در تعریف اهداف کلان نیز تعمیق و ارتقای معرفت و ایمان روشن بینانه، اخلاق فاضله و رفتار دینی خالصانه در آحاد جامعه و حفظ و اعتلای فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی بندهایی است که جزئی از کلان محورهای حوزه برنامه ریزی محتوایی سازمان صدا و سیماست.

دکتر علی شیرازی رسالت صدا و سیما را ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی دانست و عنوان کرد: وقتی می خواهیم در حوزه تگذاری کلان منابع اعتقادیمان را به ت های کلان تبدیل کنیم مشکل چندانی وجود ندارد؛ دسته بندی ها به سرعت اتفاق می افتد و حتی چالاکی نیز در احصاء محورهای محتوایی اساسی در سازمان وجود دارد.

وی افزود: اما چالش اصلی که تنها مختص تلویزیون هم نیست این است که مواجهه ما به عنوان یک جامعه سنتی با پدیده های مدرن ارتباطی مانند مطبوعات، سینما، رادیو و تلویزیون و اخیرا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خیلی چالاکی و تبحر لازم در تبدیل کردن و بومی سازی در حوزه تولید محتوا را ندارد.

داوران بخش همت مومنانه و رویای ایرانی دهمین جشنواره فیلم عمار

جریان های معاند، از اعتراضاتِ به حق مردم سوءاستفاده کردند

ارزیابی عملکرد شبکه سه در سرگرمی‌سازی و تولید محتوا/ پاسخ به جوانان در فضایی صریح و صمیمی/ برنامه‌ای

برنامه ,رسانه ,های ,صدا ,سیما ,ها ,صدا و ,و سیما ,است که ,رسانه ها ,برنامه های ,حوزه تولید محتوا ,سایر وظایف رسانه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

عروس نو